19 سیستم منحصر به فرد سرچ گوگل

19 سیستم منحصر به فرد سرچ گوگل

آخرین مستندات منتشر شده از گوگل نشان میدهد که 19 «سیستم» منحصربه‌فرد در جستجوی Google استفاده میشوند، در ادامه این مقاله قصد دارم تا جدیدترین سیستم‌ها، الگوریتم‌ها و به‌روزرسانی‌های جستجوی گوگل که برای دانستن آن‌ها برای متخصصین سئو در سال 2023 ضروری هست را معرفی کنم. موتورهای جستجو مانند گوگل همواره در حال نوآوری و به روزرسانی الگوریتم و سیستم‌های رتبه‌بندی خود هستند. متخصصین سئو اگر می‌خواهند موفقیت خود را در جذب ترافیک ارگانیک حفظ کنند، لازم است تا از آخرین پیشرفت‌ها در نحوه عملکرد موتورهای جستجو مطلع باشند.

در اواخر سال 2022، گوگل یک راهنمای جدید برای سیستم‌های فعال در بخش جستجوی خود منتشر کرد، طبق این گزارش گوگل به‌روزرسانی‌ها را از سیستم‌های کاملی که دائماً در حال تغییر و اجرا هستند متمایز می‌کند و به عموم مردم اطلاع می‌دهد که به‌روزرسانی‌ها برای کدام سیستم‌ها اعمال می‌شوند.

BERT

برت یک سیستم هوش مصنوعی است که توسط گوگل برای درک معنای محتوا و هدف یا اینتنت ترکیب کلمات استفاده می‌شود.

Crisis information systems

این سیستم به ارائه اطلاعات به کاربران در مواقع بحران از جمله بلایای طبیعی، بحران‌های جهانی و محلی و بحران‌های شخصی کمک می‌کند.

Deduplication systems

این سیستم‌ به گوگل کمک می‌کند تا محتوایی را که بیش از حد شبیه به صفحات دیگر به نظر می‌رسد را از نتایج جستجو حذف کند.

Exact match domain system

این سیستم به گوگل کمک می‌کند تا در صورت مچ نبودن کلمه کلیدی با آدرس دامنه یک وبسایت، اگر محتوای خوبی در صفحه وجود دارد، آن محتوا در نتایج جستجوی مرتبط نمایش داده شود.

Freshness systems

سیستم تازگی گوگل به شناسایی پرسش‌هایی کمک می‌کند که از محتوای جدیدتر و مقالات اخیر منتشر شده هستند و سپس محتوای تازه‌تری را برای این پرسش‌ها در SERP نمایش می‌دهد.

Helpful content system

با استفاده از این سیستم گوگل محتوای اورجینال، تخصصی و معتبرتر را شناسایی کرده و به کاربران نمایش می‌دهد و در عین حال محتوای بی کیفیت را در نتایج جستجو خارج کند.

Link analysis systems and PageRank

با استفاده از این سیستم گوگل متوجه میشود که چگونه صفحات در دامنه‌های مختلف به یک دیگر مرتبط شده و لینک می‌دهند و با استفاده از این اطلاعات بهتر متوجه می‌شود که هر صفحه درباره چه چیزی است و کدام نتیجه ممکن است برای کاربران مفیدتر باشد.

Local news systems

این سیستم منجر به شناسایی اخبار مرتبط با هر منطقه برای نمایش در بخش‌های Top Stories و Local News می‌شود.

MUM

MUM مخفف Multitask Unified Model و یک سیستم هوش مصنوعی است که به گوگل در درک زبان کمک می‌کند و نقش‌هایی در بهبود نتایج در شرایط خاص مثل کووید و نمایش فیچر اسنیپت‌ها دارد.

Neural matching

یک سیستم هوش مصنوعی دیگر که به گوگل کمک میکند تا مفاهیم بزرگ تری را در پرس و جوها و در محتوای صفحه درک کرده و با یکدیگر مطابقت بدهد.

Original content systems

سیستم های تشخیص محتوای اصلی به گوگل کمک می‌کند تا از نمایش نسخه اصلی یک محتوا در نتایج جستجو اطمینان حاصل کند. این سیستم تلاش می کند تا نسخه مادر یک محتوا، بهتر از نسخه ای که در صفحه ای دیگر منتشر و به آن استناد شده در نتایج جستجو برجسته تر باشد.

 Removal-based demotion systems

گوگل می تواند بنا به دلایل خاص legal removals (مثل copyright violations) و exploitative personal information removals، هرگونه محتوایی را از نتایج جستجو حذف کند. خط‌مشی‌ های این موتور جستجو صراحتا اجازه حذف انواع خاصی از محتوا را دارد و اگر حجم بالایی از چنین اقداماتی برای یک وب سایت وجود داشته باشد، از آن به عنوان یک سیگنال برای کاهش رتبه بندی و بهبود نتایج جستجو استفاده می شود.

Page experience system

این سیستم به Google کمک می‌کند تا سایت‌هایی را که تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهند نسبت به سایت‌هایی که تجربه کاربری ضعیفی دارند، در اولویت بالاتری قرار دهد. توجه داشته باشید که Core Web Vitals بخشی از سیستم تجربه صفحه است.

Passage ranking system

سیستم رتبه بندی پسیج رنکینگ نام یک سیستم هوش مصنوعی است که گوگل از آن برای شناسایی بخش های مختلف محتوای یک صفحه و درک ارتباط آن با جستجو استفاده می کند. این سیستم به گوگل کمک می‌کند تا قسمت‌های جداگانه یا بخش‌های یک صفحه را شناسایی و ارتباط آن با عبارت‌های جستجو را درک کند.

Product reviews system

این سیستم به نقد و بررسی محصول پرداخته و به محصولاتی با کیفیت بالای محتوا پاداش می‌دهد.

RankBrain

رنک برین یکی دیگر از سیستم های هوش مصنوعی متمرکز بر زبان است که به گوگل کمک می کند تا ارتباط میان مفهوم کلمات جستجو شده با انواع مطالب مرتبط را درک کند.

Reliable information systems

سیستم رتبه بندی داده های معتبر با با دستورالعمل های E-A-T شامل مجموعه ای از سیستم ها است که به روش های مختلف تلاش می کنند تا مطمئن ترین و قابل اعتماد ترین اطلاعات در نتایج جستجو نمایش داده شود.

Site diversity system

به گوگل کمک می کند تا از نمایش بیش از دو صفحه از یک سایت در نتایج برتر برای یک عبارت معین اجتناب کند.

Spam detection systems

این سیستم به گوگل کمک میکند با شناسایی محتوایی که خط‌مشی‌های هرزنامه را نقض می‌کند، از نمایش محتوای اسپم به کاربران در SERP جلوگیری شود.

 

در ادامه نیز سیستم هایی که در با شروع سال 2023 دیگر در سرپ گوگل نقشی ندارند را معرفی می‌کنم:

 

  • مرغ مگس خوار Hummingbird
  • سیستم رتبه بندی سازگار با موبایل (اکنون بخشی از سیستم تجربه صفحه است)
    سیستم سرعت صفحه (اکنون بخشی از سیستم تجربه صفحه)
    سیستم پاندا (اکنون بخشی از سیستم های اصلی رتبه بندی)
    سیستم پنگوئن (در حال حاضر بخشی از سیستم های رتبه بندی اصلی)
    سیستم سایت های امن (اکنون بخشی از سیستم تجربه صفحه)